O ESPÍRITU COMPETITIVO, LUCTOR ET EMERGO
O espíritu do agón, o gusto pola superación levaba a competir pola gloria que conlevaba,
primeiro un esforzo e mellora das capacidades propias, e pode chegar á victoria que será o orgullo a demostración palpabel do valor para a familia e a polis. Nas últimas olimpíadas pouco importaba xa o lugar de nacemento dos que competían. Atendíase máis ao virtuosismo dun atleta profesional. A gloria da victoria, xa non era tal, quedara orfa en valores e por iso os xogos entrarían en crise. O grego non competía por diñeiro senon polo espíritu de superación, achegarse á perfección corporal que nos mellores momentos das Olimpíadas tamén se sinte como espiritual, por iso o deporte é tamén un ritual relixioso e sagrado de achegarse aos deuses, seres vertebradores da natureza perfecta. Tamén por iso na festa é onde mellor se manifesta este espíritu de superación.
A VITORIA (NIKÉ).
A vitoria non é máis que unha constatación cun alto valor
simbólico dese espíritu de superación e das dimensións relixiosas e políticas
que os Xogos Olímpicos encerran. Unha coroa de oliveira e a gloria de ser
recordado por todos os gregos, gloria compartida pola linaxe e a polis do
vencedor. Moitos vencedores son recibidos polos seus concidadáns destruíndo
parte das murallas defensivas, todo un símbolo, e grandes honras, erguendo
estatuas e adicándolle himnos ( unhas e outros non representan o particular
senón o modelo da perfección desexable para un pobo que coñecía o sufrimento e
buscaba a felicidade.
O afán de superación das diversas cidades estado e
rivalidade exacerbada, lonxe de crear sentimentos de paz e solidariedade entre
os gregos, conduciu a unha profesionalización progresiva dos deportistas que
foi o único que permaneceu do antigo espíritu olímpico unha vez que perderon a
súa independencia. Os premios en metálico exencións de tributos, honores e
alimentación a expensas públicas que as cidades concedína aos seus vencedores
coaxudaron á xa citada profesionalización e perda dos valores da competición
deportiva arcaica e aristocrática, como denuncian xa no século IV a. C.
filosofos como Platón ou Xenofonte “ un perigo cultivar o corpo con menosprecio
do espíritu”. Había xa unha “raza de atletas” como dicía Eurípides que se
adicaban de por vida ao deporte, de competición en competición, e cando
envellecían pasaban a ser masaxistas ou adestradores de novos atletas.
A NIKÉ DE PEONIO
Diante do templo de Zeus de Olimpia o escultor Peonio ergueu
cara o ano 425 a. C. por encargo dos Mesenios e Naupactios unha personificación
da Victoria coa palma que se entregaba aos vencedores na man.
Ningún comentario:
Publicar un comentario